Sunday, March 10, 2013

اصحاب عرر

ايوه عرر ! بالظبط كده ! متستغربش ! او ميغركش !
مش عشان ابن وزير و بتشتغل في بنك و بتقبض كتير ! مش معناها انك ابن ناس و  كلاس !
خالص علي فكره ! انا من كتر ما شوفت و لفيت مش مصدقه الاصناف اللي في السوق !
خد عندك دي واحد ابن ناس و اسمه هاي كلاس تخرج معاه ميطلبش غير قهوه و يشرب من مايتك و يقاسمك في اكلتك! طب متطلب! لا! اصل ملسش نفس ! امال مبرشط ليه علي مال و اكل الناس! و تيجي ساعة التشيك ! يعمل بليد حساب و قال كل اللي خده ب ٥ جنيه بالتيبس ! هوه في كه ! ده الحاجه الساقعه ب ١٣ جنيه و احسب التاكسس و السيرفيس و لو اتكرمت و سيبت تيبس ! يبقي هتقفل ٢٠ جنيه بالمستريح!
اول مره تعديها و تكمل من جيبك و تاني مره تعديها ! و تيجي عند التالته و تقوله ستوب ! راجع الحساب ! يعمل عبيط و اهبل و من طنطا ! و لما تواجهه يقوللك معلش كملي اصلي مسحبتش فلوس ! اصل اي نيله و هباب !
عارف المشكله مش انه كده ! المشكله انه فاكر نفسه ابن ناس بجد! و تناكه علي خلق الله ! و يطلع عين الجرسون و هاتك رايح جاي و طلبات ! و لا عمره سابله بقشيش! مش مصدق في كده! ابسولتلي ! ده في انقح من كده ! هوه نفس ذات الشخص يبقي يومك اسود لو طلب اكل! لازم تعمل حسابك انك اكيد متعور في اد كده عشان هوه ابن ناس و فاكر ان كل الناس ولاد كلب! يحسب حسبه عجيبه و يحط ناقص ٥٠ جنيه و في الاخر يقوللك انا ليا باقي ! لفظ ! و لكن يعجز لسانك السليط عا ايذاءه و تتفضل و تدفعله باقي حسابه ! و هوه كمان فاكر انه ليه باقي !
قالك الكلام ده بيحصل اهو بقالو سنين يمكن عشره او زياده حبتين ! قالك ايه اللي رماك ع المر ! قلت اللي امر منه ! انه اصلا مفيش صحاب ! هما دول اسمهم صحاب ؟ احيه! دول عرر!
مع ًالعلم بقي ان النموذج ده اغني مني بمراحلللل! و فلوسه في البنك اد كده و احسن مني ماديا اكيد! و مع ذلك " نتن"  .

النموذج التاني اللي يخرج معاه و ميطلبش حاجه ! اول مره حصلت استغربت ! قلت معلش يمكن لسه واكل و لسه شارب و محلي و كل حاجه! بس تقعد اكتر من ساعتين و يرغي اد كده و في الاخر برضه كل ما يجي الويتر برضه ميطلبش حاجه! يبقي اكيد في ان!
عدت المره الاولنيه و التانيه و التالته و اللي بعده و اللي بعده و ولا مره شرب كوباية ماية !
كل مره استغرب و اقول معلش يا بت عديها ! متظليمهوش ! و ده برضه تقيل مش سهل و فلوسه كتير ! طب ليه كده ! و التمستله الاعذار ! عادي ! لغاية ما مره و احنا خارجين و كالعاده مطلبش حاجه و قام مطلع بعد شوية كيس شيبسي ياكله ! مصدقتش ! اتكسفت ! و حسيت اني التفضحت ! بس انا مالي هوه اللي اتفضح ! انا باكل و بشرب و بطلب مايه و ديسيرت كمان ! و بسيب تيبس ! يبقي هوه اللي اتعر مش انا ! بس حقيقي مش مصدقه ! ايه الاصناف اللي اعرفها دي ! و ازاي بقع واقفه كده ! و انا اصلا مش فاهمه بيجيبوا الجراه دي منين !
النموذج ده مستمر لغاية دلوقتي و دواليك.

النموذج الثالث: مش بغني النموذجين اللي فاتوا ، معتمد لسه علي اهله ماديا جامد ، شغله مش بيجيب فلوس كتير ، بس هوه برضه ابن ناس جدا ! جدا ! و لكن ملتمسه العذر عشان فعلا معتمد علي اهله و فلوسه قليله! الاستاذ ده لما باخرج معاه لازم يحسبها بالسحتوت قبل ميخرخ هنقعد فين و هناكل ايه ! و لازم تتم الجمله بتاعت اصلي يا دوب و معييش فلوس كتير ! تفتكر ينفع كذا و كذا ! و انا اقلله و لا تحمل هم ! انا معاك ! يقوللي لا طبعا !
المهم نخرج و يطلب طلبه المعتاد و يحسب علي قد طلبه بالظبط لما يجي الحساب لا يزود ضريبه و لا اي حاجه و يقوللك بكل صراحه ملهاش لازمه التيبس ! دول واخدين فلوس اد كده !  و برضه ينتهي الحوار اني شايله الليله ! بس. احقاقا للحق الاخ التالت ده فعلا بيصعب عليا ! تصدق انه لما بيطلب مايه بيطلبها من الحنفيه ! و يوكد من الحنفيه بس يا ريت عليها تلج! هوه بس بيفقعني ساعات انه لما يبتدي ياكلنفسه ساعات تتفتح و يبتدي يطلب حاجات كتير و يسالني علياستحياء معلش اصلي جعان او نفسي احلي و مش هيبقي معايا فلوس ! و انا عرق الشهامه يضرب ! طبعا ! اكيد! و انا مفروسه بصراحه ! اهلي علموني معيييش ميلزمنيش ! بس ارجع اقول معلش!
اكتر حاجه بتحرجني لما صديقي ده ساعات يطلب الويتر عشان يساله عن حاجه بكام و هتبقيبكام بعد الضريبه و كله! ساعتها ببقي في ربع هدومي !
و احقاقا للحق كتير بيعرض انه يردلي اللي خده ! و انا برفض! و غالبا بيتفرج عليا و انابطلب و باكل علي اني مبذره علي راي دنياسمير غانم !
هيا دي بقي يا سيدي الاشكال اللي مصاحبها ! طبعا في ناس كويسه مجبتش سيرتها عشان دول قليلين قوي ! سو فيو تو مينشين ! بس فيه و للاسف مش باشوفهم كتير !
حياتي مليانه ناس ماسي و ناس ملهاش لازمه! كارهه تكون الماده سبب! بس للاسف تبقي السبب الالف لو فيه ٩٩ سبب!
علي فكره لاانا معايا فلوس كتير و لا لاقياهم فيالشارع ! و بيطلع ترابنتيني عشان اجيب الجنيه ! بس عايزتعيش لارج يبقي لازم تصرف علي لارجنتك !مش تبقي لارج علي قفا اللي جنبك! انا قفايا تعب الصراحه !

No comments: